start   |   o firmie   |   oferta   |   FAQ   |   kontakt


   Czysty olej roślinny jako paliwo odnawialne to gotowe rozwiązanie na alternatywny system zasilania samochodów z silnikiem Diesla. Pamiętaj jeżdżąc na biopaliwach chronisz środowisko i stwarzasz miejsca pracy w Polsce.

Pytania i odpowiedzi....


Nowość w Polsce !!!

ale nie w Europie.

Alternatywne, odnawialne paliwo - to łatwiejsze niż Ci się wydaje


Posiadacie Państwo samochód z silnikiem Diesla?
Od Was zależy, czy obniżycie koszty paliwa nawet o 40% !!!



  O nas i naszej ofercie.
  Dlaczego samochody można zasilać olejem roślinnym ?
  Rodzaje oferowanych niemieckich instalacji na olej roślinny.
  Gdzie mogę korzystnie kupić olej rzepakowy ?
  Jakie samochody nadają się do montażu instalacji na olej roślinny?
  Dlaczego powinniśmy się zdecydować na zamontowanie instalacji olejowych?
  Czy są negatywne skutki uboczne związane z eksploatacją silnika stosując olej rzepakowy jako alternatywne paliwo?
  Jaka jest różnica pomiędzy olejem roślinnym, a biodieslem?
  Czy instalacje zmienią coś w codziennej jeździe?
  Czy są problemy z eksploatacją w zimie?
  Czy przerobiony samochód może w razie potrzeby jeździć na ropie?
  Czy instalacja może szkodzić jeśli będę jeździć ciągle na ropie?
  Czy można zdemontować instalację olejową w pojeździe?
  Dlaczego napęd na olej roślinny jest w 100% CO2 - neutralny?
  Dlaczego silnik z napędem olejowym produkuje mniej sadzy?
  Jakie inne ekologiczne zalety wykazuje olej roślinny jako paliwo ?
  A jak wygląda średnioterminowe kształtowanie się cen oleju rzepakowego?
  Amortyzacja instalacji na olej rzepakowy, oszczędności ?



O nas i naszej ofercie.


  Firma "Mobil Gaz" jest pionierem na polskim rynku w dziedzinie montażu instalacji na zwykły, jadalny olej rzepakowy w Polsce.

   Nasza firma wykorzystuje najnowocześniejsze, niemieckie instalacje na jadalny olej rzepakowy, proponując najkorzystniejsze ekonomicznie i ekologicznie, alternatywne zasilanie w samochodach ciężarowych, dostawczych, osobowych, autobusach i pojazdach szynowych. Posiada również punkt tankowania oleju roślinnego oferując kompleksową obsługę przerabianych aut. Na zachodzie Europy już od 25 lat montuje się w pojazdach z silnikami wysokoprężnymi instalacje na olej roślinny, ale dopiero w ostatnim czasie zainteresowanie tym tematem gwałtownie wzrosło. Oczywiście bardzo się z tego powodu cieszymy.


  Dlaczego samochody można zasilać olejem roślinnym ? [top]

   Olej roślinny jest przede wszystkim najodpowiedniejszym paliwem pod względem ekonomicznym i ekologicznym. Wykazuje brak zanieczyszczeń ze związkami siarki, neutralność pod względem emisji CO2 (wyemitowany dwutlenek węgla zostanie pochłonięty przez rośliny użyte do produkcji oleju w następnym sezonie). Ponadto czyste oleje roślinne nie są groźne dla ludzi, zwierząt, środowiska - ulegają biodegradacji. Natomiast takie paliwa jak biodiesel, ekopal, emkor wymagają dodatkowych procesów przemysłowych opartych o toksyczny alkohol metylowy - większe nakłady energii, konieczność zachowania większej ostrożności względem środowiska. Olej roślinny jest gęstszy i ma wyższą temperaturę zapłonu niż olej napędowy, dlatego należy montować instalacje przystosowując pojazd do alternatywnego zasilania olejem rzepakowym.


  Rodzaje oferowanych niemieckich instalacji na olej roślinny. [top]

   Lepkość biodiesla albo estru metylowego oleju rzepakowego (RME) jest nieznacznie wyższa od paliwa konwencjonalnego. Natomiast naturalny olej rzepakowy charakteryzuje się lepkością ok. 10 razy większą. Tak duża wartość lepkości wskazuje, że w silnikach, bez specjalnych przystosowań nie może być on spalany. Cała przeróbka sprowadza się do takiego przerobienia układu zasilania, by olej został odpowiednio ogrzany (powyżej temp. 80°C), dzięki czemu będzie znacznie mniej lepki i prawidłowo zostanie rozpylony przez wtryskiwacze (spalanie zimnego oleju jest szkodliwe dla silnika!). Z zestawów do przeróbki bardzo dobre oceny zyskały zestaw niemiecki wyposażony w odpowiednią liczbę podgrzewaczy elektrycznych pozwalających na rozruch zimnego silnika, kiedy olej jest jeszcze zimny i gęsty. Gdy tylko wymiennik ciepła podgrzewający olej dzięki włączeniu go w układ chłodzenia osiągnie odpowiednią temperaturę grzejniki elektryczne wyłączają się. Dzięki temu zestawowi można korzystać z istniejącego już w samochodzie zbiornika paliwa. Do zestawu dołączone są też o większej średnicy rurki paliwowe pozwalający na łatwy przepływ gęstego oleju, komplet wtryskiwaczy z trochę większym ciśnieniem wtrysku, żarniki o większej mocy (aby był lepszy rozruch zimnego silnika). Dzięki temu zestawowi przerobiono m.in. VW Lupo (znany samochód spalający 3 litry paliwa na 100 km). Inny rodzaj zestawów (tańszych) do przeróbki, to takie gdzie są dwa zbiorniki: jeden ze zwykłym olejem napędowym ("ropą") lub biodieslem zasilającym silniki podczas rozruchu i drugi ze zwykłym olejem roślinnym zasilającym silnik gdy jest już nagrzany. W komplecie jest tu też wymiennik ciepła podgrzewający olej roślinny, dodatkowy filtr oraz pompy i zawory z przełącznikami rodzaju paliwa. Użytkując zestaw należy pamiętać by pod koniec pracy silnika włączyć tak jak na początku na kilka minut zasilanie olejem napędowym, inaczej mogą być duże problemy z uruchomieniem silnika - nie należy zostawiać oleju roślinnego w pompie, wtryskiwaczach na czas postoju. Zaletą tego rozwiązania jest to, że zawsze można przełączyć się na konwencjonalne paliwo. System oparty na jednym zbiorniku (wykorzystuje istniejący zbiornik paliwa): silniki z komorą przedwstępną wszystkich producentów, oprócz modeli z pompą rzędową lub rozdzielczą następujących marek: LUCAS, CAV, Stanadyne, RotoDiesel i Delphi, TDI-silniki grupy volkswagena (AUDI, SEAT, Skoda, Volkswagen, oraz niektóre modele Volvo i Ford) z wtryskową pompą marki Bosch, dTi-silniki Renault z wtryskową pompą marki Bosch. System oparty na dwóch zbiornikach stosowany do pojazdów, które nie są wyszczególnione w punktach 1, 2 i 3 oprócz silników z pompami rzędowymi lub rozdzielczymi następujących marek: LUCAS, CAV, Stanadyne, RotoDiesel i Delphi. W szczególności nowoczesne pojazdy z silnikami wtrysku Common-Rail (CDI, HDI, JTD, CR) lub (TDI, PD Volkswagena) są obecnie przerabiane na instalację dwuzbiornikową.

Ponadto czyste oleje roślinne nie są groźne dla ludzi, zwierząt, środowiska - ulegają biodegradacji..


  Gdzie mogę korzystnie kupić olej rzepakowy ? [top]

   Jeżdżšc za granicę można również zatankować na specjalnych stacjach, dysponujemy wykazem stacji w całej Europie. Najwięcej punktów tankowania oleju rzepakowego znajduje się na terenie Niemiec.


  Jakie samochody nadają się do montażu instalacji na olej roślinny? [top]

   Właściwie prawie wszystkie diesle można przerobić na instalacje na olej roślinny. Ponad 400 modeli samochodów od A jak Alfa Romeo do V jak Volvo zostało już z powodzeniem przerobionych i jeżdżą one przeważnie po drogach Europy Zachodniej, zarówno auta ciężarowe, dostawcze, autobusy oraz osobowe.


  Dlaczego powinniśmy się zdecydować na zamontowanie instalacji olejowych? [top]

   25 lat doświadczeń w dziedzinie technologii instalacji na olej roślinny i flota składająca się z 10 pojazdów testowych sprawia, że stosowane przez nas instalacje są najbardziej niezawodne wśród palety oferowanych na rynku europejskim instalacji na olej roślinny. Dzięki daleko idącym know- how gwarantujemy Państwu najbardziej odpowiednie rozwiązanie zarówno jedno- jak i dwuzbiornikowego systemu zasilania. Stosowane przez nas części instalacyjne jako jedne z nielicznych są przez personel warsztatowy w Niemczech ciągle przebudowywane i udoskonalane. Profituje tu duże doświadczenie i wspaniała współpraca z wymagającymi klientami, którzy niejednokrotnie dawali wskazówki do udoskonaleń systemów instalacyjnych. Dzięki temu stosowane przez nas produkty są orientowane na klientów i ciągle udoskonalane, dostosowując się do rozwoju techniki samochodowej.


  Czy są negatywne skutki uboczne związane z eksploatacją silnika stosując olej rzepakowy jako alternatywne paliwo? [top]

   Liczne i długoletnie badania pojazdów zasilanych olejem rzepakowym o odpowiednich parametrach jakościowych wg niemieckiego standardu " Weihenstephan Standard" wykazały, że silniki wszelkiego rodzaju pojazdów począwszy od samochodów osobowych po busy, auta dostawcze, autobusy i samochody ciężarowe wyposażone w odpowiednią instalację do zasilania alternatywnego nie wykazały wyższego stopnia zużycia porównując je z eksploatowanymi na paliwie konwencjonalnym. Również badania na zlecenie niemieckiej Bundeswehry potwierdziły bezpieczeństwo eksploatacji dla silników zasilanych jadalnym olejem rzepakowym.



Tankowanie olejem roślinnym


  Jaka jest różnica pomiędzy olejem roślinnym, a biodieslem? [top]

   Biodiesel albo RME ("Rapsmethylester") jest chemicznie zmienionym olejem rzepakowym. Składa się on najczęściej z oleju rzepakowego, oleju posmażalniczego, innych tłuszczy oraz metanolu i sodu ługowego, które czynią biodiesla paliwem bardziej agresywnym w porównaniu z olejem roślinnym, czy olejem napędowym. W szczególności narażone są uszczelnienia i simeringi w silniku. Biodiesla nie wolno mieszać z ON! Wartość energetyczna biodiesla jest niższa co skutkuje wyższym od 5% do 8% zużyciem paliwa w pojeździe. Olej roślinny jest jednym z biopaliw uznanym przez Dyrektywę 2003/30/EC o promocji biopaliw w transporcie. Jest znacznie łatwiejszy i zużywa się znacznie mniej energii podczas jego produkcji. Zużycie paliwa pozostaje takie samo, jak w przypadku oleju napędowego. Utrata mocy, ok. 2%, jest praktycznie nieodczuwalna dla kierowcy.


  Czy instalacje zmienią coś w codziennej jeździe? [top]

   Osiągi i zużycie paliwa w silnikach o napędzie na olej roślinny i na ropę są identyczne (zużycie jest takie same, utrata mocy ok. 2%) w przeciwieństwie do biodiesla, który wykazuje znacznie mniejsze wartości energetyczne i przez to odpowiednio wyższe zużycie paliwa.


  Czy są problemy z eksploatacją w zimie? [top]

   Nie! Wszystkie występujące do tej pory problemy w stosowanych przez nas produktach do instalacji na olej roślinny zostały rozwiązane. Należałoby pamiętać, że przy montażach w systemach jednozbiornikowych od 0OC, a w dwuzbiornikowych od -10OC powinno się przy stosowanym oleju rzepakowym dotankować 10-30% ropy, a przy temperaturze poniżej -17 OC powinno się całkowicie przejść na olej napędowy.


  Czy przerobiony samochód może w razie potrzeby jeździć na ropie? [top]

   Tak, ropa może w przerobionym samochodzie z powodzeniem być stosowana w mieszance z olejem roślinnym w każdej proporcji. Może być tankowana w 100%. Zużycie paliwa i charakterystyka osiągów jest w tych przypadkach prawie identyczna.


  Czy instalacja może szkodzić jeśli będę jeździć ciągle na ropie? [top]

   Nie. Ale przy dłuższej jeździe należy dezaktywować wymiennik ciepła.


  Czy można zdemontować instalację olejową w pojeździe? [top]

   Tak. W sposób bezproblemowy, nie pozostawiając śladów, że samochód był przerabiany.



Ekologiczne i społeczne aspekty oleju rzepakowego


  Dlaczego napęd na olej roślinny jest w 100% CO2 - neutralny? [top]

   Czysty olej roślinny jako paliwo gwarantuje zamknięty obieg CO2 Roślina oleista potrzebuje dokładnie tyle samo dwutlenku węgla, ile przy spalaniu oleju roślinnego jako paliwa zostało wypuszczonego w obieg. Rozwój rolnictwa ekologicznego, w tym uprawa roślinnych surowców odnawialnych to proces zgodny z wytycznymi protokołu końcowego konferencji klimatycznej w Kyoto, dotyczącej ograniczenia emisji gazów zwiększających efekt cieplarniany. Polska i UE jeszcze do dnia dzisiejszego nie wywiązały się z redukcji emisji dwutlenku węgla, co przyczyniłoby się do zmniejszenia efektu cieplarnianego. Nie chodzi tu tylko o ograniczenia emisji przez wielkie zakłady produkcyjne, lecz także o wykorzystanie lepszego paliwa. Za zanieczyszczenie atmosfery w dużym stopniu odpowiedzialna jest motoryzacja, zwłaszcza w dużych aglomeracjach miejskich. Oblicza się, że z samochodowych spalin pochodzi 70% tlenku azotu i aż 90% ołowiu! Problemu nie rozwiązuje tzw. benzyna bezołowiowa, bo wzrasta liczba pochodnych benzenu, do których usunięcia potrzebne są katalizatory nowego typu. W wysoko zmotoryzowanych krajach, także w Polsce, rośnie liczba pojazdów z silnikami Diesla. Więcej jest ich również na wsi. Trzeba pamiętać, że w procesie spalania produktów ropy naftowej wydzielają się, między innymi, cząsteczki tlenków azotu. Choć dzisiaj jest jeszcze trudno określić jak rakotwórcze jest paliwo pochodzenia mineralnego, to cokolwiek by mówić, koncepcja oleju rzepakowego jako paliwa jest bardziej ekologiczna i zdrowsza.


  Dlaczego silnik z napędem olejowym produkuje mniej sadzy? [top]

   Produkcja sadzy przy spalaniu oleju roślinnego jest w przeciwieństwie do spalania ropy znacznie zredukowana. Prowadzi do tego różne naprężenie powierzchniowe cząsteczek. W oleju naprężenie jest wyższe, więc powstają większe kropelki, które lepiej są wyłapane przez filtry.


  Jakie inne ekologiczne zalety wykazuje olej roślinny jako paliwo ? [top]

   Olej roślinny nie obciąża zdrowia toksycznym i rakotwórczym benzenem czy innymi szkodliwymi oparami. Nie szkodzi morzom i oceanom oraz wodom gruntowym. W niemieckim systemie klasyfikacji zanieczyszczenia wód olej rzepakowy nie jest nawet zakwalifikowany do klasy 0, podczas gdy biodiesel zaliczany jest do klasy 1, a olej napędowy do klasy 2. Olej rzepakowy nie powoduje kwaśnych deszczów, ponieważ nie zawiera siarki. W przeciwieństwie do wydobywanej ropy, czy gazu ziemnego, olej roślinny nie jest ani trujący ani wybuchowy. Produkty rzepakopochodne są przede wszystkim przyjazne dla środowiska. Nie wymagają skomplikowanego procesu utylizacji, co ma miejsce w przypadku zużytych olejów mineralnych. W dodatku roślina ta nie gromadzi w nasionach metali ciężkich, a pobiera z ziemi duże ilości siarki. Ponadto należy pamiętać, że wytworzone produkty w procesie przeróbki rzepaku cechują się największym wskaźnikiem wartości dodanej



Ekonomiczne aspekty oleju rzepakowego.


  A jak wygląda średnioterminowe kształtowanie się cen oleju rzepakowego? [top]

   Cena oleju rzepakowego jest bardzo konkurencyjna i korzystna w odniesieniu do cen oleju napędowego i od dziesięcioleci oscyluje wokół wąskiego kręgu 0,60-0,70 EURO. Jest również niezależna od cen olei mineralnych czy biodiesla, który się w przeszłości zawsze dopasowywał do cen ropy. Oczywiście nie można do końca przewidzieć cen oleju rzepakowego. Jednak do tej pory nie było ani jednego dnia w którym cena litra oleju rzepakowego zależała od ceny ropy, a cena tej ostatniej na rynkach osiągnęła w lipcu 2005r. ponad 60 dolarów za baryłkę!!! W przeciwieństwie do cen ropy, olej rzepakowy ma dużo lepsze perspektywy stabilizacji cenowej.



Amortyzacja instalacji na olej rzepakowy, oszczędności ?


  Poniżej przedstawiamy Państwu kalkulacje amortyzacji montowanych przez nas instalacji na olej rzepakowy. [top]

Ciężarówki i autobusy - koszt montażu instalacji olejowej: 5.500,00zł netto.
spalanie w litrach na 100km cena netto za litr koszt netto przebiegu 100km przykładowy przebieg miesięczny koszt przebiegu miesięcznego
olej napędowy 35,0 3,28 zł 114,80 zł 10.000km 11 480,00 zł
olej rzepakowy? 35,0 2,50 zł 87,50 zł 10.000km 8 750,00 zł
    oszczędności miesięcznie 2 730,00 zł
    oszczędności na 100km 27,30 zł
    stopa zwrotu inwestycji w miesiącach 2 miesiące
    stopa zwrotu inwestycji w km 20 200 km
    w ciągu następnych dwóch lat oszczędności wynoszą 65 500,00 zł


Busy - koszt montażu instalacji olejowej: 2.500,00zł brutto.
spalanie w litrach na 100km cena netto za litr koszt netto przebiegu 100km przykładowy przebieg miesięczny koszt przebiegu miesięcznego
olej napędowy 14,0 3,28 zł 45,92 zł 10.000km 4 592,00 zł
olej rzepakowy? 14,0 2,50 zł 35,00 zł 10.000km 3 500,00 zł
    oszczędności miesięcznie 1 092,00 zł
    oszczędności na 100km 10,92 zł
    stopa zwrotu inwestycji w miesiącach 2,5 miesiąca
    stopa zwrotu inwestycji w km 23 000 km
    w ciągu następnych dwóch lat oszczędności wynoszą 26 200,00 zł


Samochody osobowe - koszt montażu instalacji olejowej: 2.200,00zł brutto.
spalanie w litrach na 100km cena netto za litr koszt netto przebiegu 100km przykładowy przebieg miesięczny koszt przebiegu miesięcznego
olej napędowy 8,5 3,28 zł 27,88 zł 3.000 km 2 788,00 zł
olej rzepakowy? 8,5 2,50 zł 21,25 zł 3.000 km 2 125,00 zł
    oszczędności miesięcznie 663,00 zł
    oszczędności na 100km 6,63 zł
    stopa zwrotu inwestycji w miesiącach 11 miesięcy
    stopa zwrotu inwestycji w km 33 200 km
    w ciągu następnych dwóch lat oszczędności wynoszą 15 900,00 zł



Trudno w to uwierzyć?

Ja już to wiem, ponieważ jeżdżę na oleju roślinnym.



   Jeśli indywidualnie dostosujmy Państwa samochód do alternatywnego zasilania będziecie jak najbardziej przychylnym naszemu rozwiązaniu !!!

   Po niemieckich drogach jeżdżą już dziesiątki tysięcy pojazdów wyposażonych w instalacje do zasilania olejem rzepakowym. Z każdym miesiącem ich liczba rośnie lawinowo. Prawdziwy boom zaczął się w Europie Zachodniej w 2003 roku temu.

   Alternatywne zasilanie olejem rzepakowym samochodów z silnikami wysokoprężnymi można porównać do instalacji na zasilanie gazem LPG pojazdów z silnikami benzynowymi.

   W roku 1991 w Polsce pojawiły się pierwsze samochody napędzane LPG. Niewielu wówczas wierzyło, że samochód wyposażony w instalację gazową może jeździć na paliwie stosowanym do napełniania turystycznych butli gazowych.

   Obecnie Polska plasuje się w światowej czołówce pod względem liczby pojazdów zasilanych alternatywnym ekonomicznym i ekologicznym paliwem LPG.


   Jesteśmy przekonani, że polski rynek instalacji na olej rzepakowy rozwinie się, co najmniej w takim stopniu, jak rynek autogazu.


Dodatkowe informacje:

"Mobil Gaz" Dariusz Lewandowski
ul. Struga 68, 70-784 Szczecin
tel.: 091/ 462 75 15
fax: 091/ 885 19 72
e-mail: mobilgaz@o2.pl
mobile: 0 691 068 007


[top]

©mobilgaz.pl                                                                                                                                                    powered by introNet